VRAAGSTUK
"Hoe trek je een nieuwe, jonge doelgroep aan voor Ecoline zonder het merkgevoel van Royal Talens te verliezen?"
AANPAK
Ik heb het product, de merkassociaties en de competitieve context in kaart gebracht en de eco-vriendelijke merkassociatie onderzocht. Op basis van doelgroep gesprekken en snelle concepttests ontwikkelde ik een campagneconcept met drie A1-posters. Visuals en copy zijn iteratief aangescherpt (A/B-reactie tests op headline & beeldcompositie) om de eerste indruk te vertalen naar een heldere, activerende propositie.
RESULTAAT (korte samenvatting)
De drie A1-posters vertalen de eco-vriendelijke kern van Ecoline naar een herkenbare, consistente visuele serie. Op basis van reacties uit tests is de copy aangescherpt, waardoor de eerste indruk direct landt en het product label de merkherkenning in één oogopslag versterkt. De visuele hiërarchie stuurt de lezer bewust van linksboven naar het product, zodat boodschap en merk samenkomen zonder extra uitleg.
ROL & deliverables
Campagneconcept, schetsfase, drie A1-posters, copyoptimalisatie na gebruikerstests. Tools: InDesign, Photoshop, Acrobat
Bekijk de gebruikte middelen & methoden ↓
Hoe is mijn proces tijdens deze periode verlopen? De eerste (schets)fase:
Eerste variant uitgewerkt in Photoshop. De tweede fase:
Tijdens de specialisatie zijn er workshops gegeven over fotografie, lay-out en copy.
Bijvoorbeeld hebben we geleerd over de 1/3-strategie en de driehoekstrategie. Ik heb ook kleurgebruik toegepast. Het potje dat in het midden staat, heeft bijvoorbeeld een label met daarop "ECOLINE". Dit potje is daadwerkelijk het product, en de witte kleur die op het label is gebruikt, trekt ook de aandacht. In de achtergrond heb ik gekozen voor een blauwe lucht, waardoor de witte kleur van het label nog meer opvalt.
Linksboven in de hoek is ook een sticker te zien. De reden waarom de sticker links in de hoek staat, is omdat we in Nederland en de westerse wereld van linksboven naar rechtsonder lezen. Dus je begint linksboven in de hoek, waardoor de lezer meteen weet dat het product eco-friendly is.
Ten slotte zie je achter het product de ingrediënten waaruit de kleurstof is gemaakt.
Uiteindelijk heb ik in de laatste week de copy aangepast, omdat ik door middel van tests verschillende reacties kreeg op de serie. Zo zeiden mensen bijvoorbeeld: "Zo, dat ziet er gezond uit. Ik zou bijna een shotje hiervan willen nemen." Dit hoorde ik van verschillende mensen, en hierop heb ik geprobeerd in te spelen door middel van mijn copy.